Oslos snilleste gutteklubb har startet plateselskap

Uteklubb inviterer til slippfest på Parkteatret for det nyfødte labelet UTE.REC.

b
a

Uteklubb har bidratt til å fylle et techno-tomrom Oslo har lidd av en god stund. De har i gjennomsnitt arrangert 0,58 knirkefrie raves per måned det siste året, og med dette bevist at ulovlige fester ikke nødvendigvis reflekterer sosiale kretser der hvite menn med tovede fletter på hodet danser barfot, ruser seg og hyller månefaser.

De har også nylig snekret opp et residency og klubbkonsept under navnet «Translusid» på Blå, som verken har generert knivstikking eller skyteepisoder, men snarere god stemning og spennende bookinger. Det raser og går, nesten så fort at man bare så vidt kan holde følge. Dessuten er de nominert til Osloprisen 2018 for Årets klubb!

Les også: Her er de nominerte til Årets klubb

Men denne fredagen er det en musikkutgivelse som skal luske seg ut av skyggen.

UTE.REC styres primært av to stykker under navnene Ekkel og Oprofessionell. Deres første utgivelse, den fire spor lange UTE0001, slippes på Bandcamp 12. januar. Utgivelsen består blant annet av den akk så relaterbare «Fell in love with a social climber».

Hva suger mest med å bli forelsket i en såkalt «social climber»?
– Vet heldigvis ikke. Sikkert å bli dumpa for en influencer.

Kommer dere til å gi ut den finurlige, og smått legendariske, remixen av Morten Abels «Be my lover», som har vært sneket inn i tidligere sets?
– Vi får se! En liten fugl fortalte meg at den dukker opp på Parkteatret i kveld, når denne fuglen her spiller live mellom klokka ett og to. Låta vil komme ut før eller siden.

Les også: Her kan du stemme på ALLE til Osloprisen 2018

Musikken på UTE001 er produsert av label-sjef Oproffessionell, og vil bli fremført i sin helhet i kveld fra klokken ett.

Er navnet «Oprofessionell» en referanse til Kents sårbare sang med samme tittel, eller?
– Bingo!!

De har på forhånd fristet med breakbeats, trance leads og samples fra nordisk pop i en hastighet på 140+ bpm, hvilket betyr at det er gooode muligheter for å brenne noen januarkalorier på gulvet. Utover dette kan man naturligvis forvente seg spillopper fra de andre DJene i kollektivet; et ambient set av Marius Bø, samt sets av Carl Fuck og Haider. Vi har også blitt lovet kodede visuals av Rohtie og en komplett estetisk transformasjon av konsertlokalet.

Vil dere fortsette å arrangere svartklubb (svensk uttrykk man kan bruke hvis man får litt oppkast i munnen av å hele tiden ta i bruk ordet «rave», red.anm) nå som UTE.REC og Translusid har begynt å ta form?
– Selvfølgelig! Det er jo det som er best, selv om det er ekstremt utmattende. Det er viktig for kulturen.

Uteklubb har imidlertid gitt utrykk for at produksjonen muligens er for smal for det norske musikklandskapet, i motsetning til våre nordiske naboland der det lenge har eksistert miljøer rundt smale plateselskaper, som har vært med på å definere den internasjonale elektroniske scenen.

I Stockholm har man Adam Beyers Drumcode og det mørkere og mer uforutsigbare Northern Electronics som dreier rundt Abdullah Rashim og Varg. København er for alvor under den internasjonale lupen med sin særdeles raske technoscene, ledet an av blant annet Courtesy og Mama Snakes label «Ectotherm». I Island har de den dynamiske produsenten Bjarki og alle hans påfunn. I Oslo har vi et knippe slitne DJ-duoer som resirkuleres mellom Jaeger og Villa helg etter helg, sesong etter sesong, år etter år … Eller blir dette å svartmale med litt for bred pensel? Diagnosen kan likevel synes å stemme når man ser tilbake på 2018 og det verkende hullet i Oslos technoklubbliv Uteklubb har klart å fylle.

Hva er de beste obskure technoundersjangrene? Er UTE001 innom noen av dem?
– Svensk hardtechno, svensk trance og svensk pop. Vi høres ikke ut som noen av dem, da.

Dørene åpner kl 22.00. ID: 20. CC: 150,-

Les også: Oslos uteliv mangler vitalitet. Utendørs rave er svaret.