Store youtubere beskyldes for å reklamere for gambling rettet mot barn

Et shopping-liknende gambling-nettsted reklamerer på Youtube-kanaler med millioner av mindreårige følgere.

b
a

En av fjorårets mest omtalte youtubere, Jake Paul, har de siste månedene opplevd et stadig synkende seertall.

Etter den mye latterliggjorte monsterhiten «It’s Everyday Bro» fra 2017 snittet videoene på mange millioner, ofte titalls millioner, views per video. Den siste måneden har han for første gang på lenge sluppet et par videoer som ikke har kommet seg over én million-kneika.

Og som vi har lært av fyren i Facebook-gruppa «Politisk Ungdom» med Anonymous-profilbilde, må man i et kapitalistisk samfunn ha vekst. Desperate SoMe-tider krever desperate SoMe-tiltak?

Ikke at Jake Paul ikke oppførte seg rart med flere hundre millioner views heller, men en nedadgående økonomi er i det minste én mulig forklaring på hans oppsiktsvekkende sponsoravtale.

For en uke siden publiserte han en video der han viser hvordan man bruker nettsiden Mystery Brand. På siden kan man kjøpe virtuelle «mystery boxes», eller overraskelsespakker, som kan inneholde alt fra en istapp (hehe!) eller pepperkake, til en Lamborghini eller en luksusvilla («The Most Expensive Los Angeles Realty»).

*NOT CLICKBAIT* (LEGIT!!!)


Skjermdump fra Mystery Brand.

Etter man har kjøpt og åpnet en overraskelsespakke kan man velge å få produktet sendt hjem til seg, eller «selge» det, altså veksle det inn i et visst beløp penger man kan gamble videre med.

Les også: Vi spurte privatpersoner om hvorfor de velger å sponse sine egne innlegg Instagram

En annen stor youtuber i samme sinnssyke, hyperaktive vloggesjanger, RiceGum, publiserte også en video samme dag der han reklamerer for nettsiden.

Humor- og kommentatorkanalen H3H3 var raskt ute med å kritisere begge youtuberne. I en video påpeker de at kombinasjonen av produktene man kan gamble om, og valget av kanaler Mystery Brand velger å sponse, gjør det åpenbart hvilket segment de retter seg mot: barn.

Det som skiller Mystery Brand fra andre pengespill er dens bisarre blanding av shopping, gambling og mikrotransaksjoner. Mikrotransaksjoner er en markedsstrategi som brukes av stadig flere spillutviklere, der man blir tilbudt å kjøpe tilleggsfunksjoner i spill, som nye karakterer, nye skins eller nye brett. De virtuelle produktene er noen ganger gjemt i «loot boxes», altså overraskelsespakker.

Les også: Mikrotransaksjoner i det nye Star Wars-spillet har resultert i drapstrusler og den mest mislikte Reddit-kommentaren gjennom tidene.

Mystery Brands gambling fungerer på samme måte, bare at de bruker ekte produkter (som smarttelefoner, merkeklær, «XBox Game’s» [sic], og liknende) og utelater selve spillet.

Promotering av denne typen gamblingsider har skapt kontrovers på Youtube tidligere, spesielt i 2016 da Trevor Martin og Tom Cassell ble avslørt i å være eiere av siden CSGO Lotto, en side i samme grenseland mellom gambling og gaming de selv reklamerte for.

Selv om Dark Web er nettets største fristed for handel av små- og storkriminelle varer og tjenester, kan man kanskje revurdere hvilke typer marked det er som gjør internettet virkelig mørktHva blir det neste? John Carew dabbende i dress foran et greenscreen-casino mens han oppfordrer barn til å stjele kredittkortet til foreldrene sine?