Fjernet kunst fordi Hofstad Helleland skulle tale

Før tidligere barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland skulle tale ved Female Future Days-konferansen i regi av BI ble fire bilder tatt ned fra veggen. Kunstneren bak reagerer på begrunnelsen.

b
a

– Vi rigget opp til utstilling i går. Etter at vi var ferdig fikk vi en telefon fra de som eier lokalet der de spurte om det var greit at Female Future Days kunne ta ned noen av bildene våre, forteller kunstner Andreas Reutz (32).

I alt fire malerier måtte tas ned fra veggene. Årsaken? At bildene «var upassende».

Female Future Days arrangeres av BI. Med goodiebags og foredragsholdere fra øverste hylle (ev. samfunnslag) er målet å få flere kvinner til å satse i næringslivet, spesielt i mannsdominerte bransjer.

Men at også at kunsten som hang på veggene skulle utfordre kjønnsrollene ble for mye for arrangørene, som ønsket å fjerne fire av de mest provoserende maleriene.

– Da vi kom ned for å ta ned bildene fikk vi beskjed om at noen av bildene var litt for sterk kost, fordi den tidligere likestillingsministeren skulle komme.

LES OGSÅ: Kulturkrigen har ENDELIG nådd Thomas-toget

Blant bildene som ble tatt ned fra veggene på arrangementslokalet Bruket i Oslo var det to malerier av toppløse kvinner. Ett av dem viste en bestemor, det andre en glamourmodell. Begge maleriene er ganske kraftig pikselert. Som om de allerede er sensurert.

Det var altså ikke nok. Bildene måtte fjernes. Men det oppsto full forvirring om hvorfor. Hvem var det som hadde bedt om det?

Linda Hofstad Helleland (H) var for inntil 65 dager siden barne- og likestillingsminister. Hun var en av deltagerne på dagens konferanseprogram. Overfor NATT&DAG avviser hun at fjerningen av bildene har noe med henne å gjøre.

Bildene er tatt ned likevel. Hadde det vært greit for deg at bildene ble hengende uansett hva de viste?
– Dette er noe jeg ikke kjenner til, og det er min kommentar, gjentar Helleland i en SMS. Nå sitter hun i næringskomiteen på Stortinget.

I følge arrangøren var det ikke av hensyn til foredragsholderne at bildene ble fjernet.

– Det er ikke riktig at vi tok ned bildene av hensyn til foredragsholderne. Vi som arrangører ønsket ikke at denne type bilder skulle henge der under vår konferanse. Vi syntes det var upassende innhold, sier leder for Female Future Days Hanna Hunstad.

Hva er upassende?
– Det vil jeg ikke kommentere.

LES OGSÅ: Kommer man nærmere virkeligheten av å se på gore?

Reutz er oppgitt over Hunstads uttalelser.

– Vi var to personer som hørte at de begrunnet det med den tidligere likestillingsministeren. Det som er morsomt er at det er noen som driver sensur på vegne av andre. Jeg tror Hofstad Helleland ville gitt faen i de bildene.

FJERNET 1: Et av bildene som ble fjernet.

Er det ikke litt fint at kunsten fortsatt provoserer, da?
– Det er fascinerende at i en verden som er så gjennombomba av inntrykk – altså porno er ikke porno lenger engang – at man da fortsatt kan provosere ved å male noe man ser for seg oppi hodet sitt …

Hva tror du gjør at de reagerer så sterkt? 
– Det er jo lett å se hva man kan bli sur for, det er bare rart at unge folk lar seg provosere av sånt.

LES OGSÅ: Quiz: Er du Erna Solberg, Miles Davis eller en annen person enn de to?

– Jeg gjetter på at et sånt seminar handler om å stå sammen i et arbeidsliv som er jævla hardt. De anerkjenner sin egen posisjon, men ser ikke andres. Da blir det vanskelig å drive med toleranse.

Du tolerer ikke deres intoleranse, altså?
– Hehe! For meg er det egentlig bare morsomt. Det ble for bra når de sa at bildene ikke kan henge der fordi den tidligere likestillingsministeren kommer. De hører den ironien selv, sant?

Tror du kanskje at arrangørene egentlig ikke ble provosert? At de bare var redde for at noen andre skulle bli det.
– Jeg trodde ærlig talt at frykten for å sensurere var litt sterkere, spesielt når det handler om kjønn.

FJERNET 2: Disse to maleriene ble også for sterk kost for … noen. (Foto: Iselin Næss)

Norge 2019: uten at noen egentlig har latt seg provosere har man havnet i en situasjon der man tar ned kunst fra veggen. Men finnes det kunst som Reutz hadde forstått om man tok ned? For eksempel rasistisk kunst? Malerier av kvinner som blir voldtatt?

– For meg er det langt over hva jeg er komfortabelt å jobbe med.

Prinsippet er det samme?
– Joda, men da er det ikke spørsmål som er opp til meg å svare på. Det er så mange kunstnere som provoserer mer enn meg. Jeg er stort sett glad i ting og glad i folk.

To av bildene som ble fjernet utfordrer kjønnsnormene. Ett av dem viser et menneske med både bryster og penis. Reutz kaller det symbolet på den ultimate likestillingen.

Selv om Female Future Days valgte å fjerne bildene avviser de at likestillingen har gått for langt.

– Det har den absolutt ikke, sier Hunstad.

Alle vet at bildene ble tatt ned, men ingen vet hvorfor. Uansett kommer de opp igjen i kveld, når Andreas Reutz arrangerer sin første solo-vernissage.

– Jeg ser ikke på dette som en drøy sensur av min ytringsfrihet. Det var bare teit. Det blir så innmari typisk BI-virrvarr. At man skal styre ting hele tiden. Det hadde jo ikke vært noe stress, avslutter Reutz.

LES OGSÅ: – Jeg skjønner at det å røyke weed hadde gjort meg bedre kvalifisert som Venstre-leder