Hva er det med litteraturmiljøet og sauna?!

Festivalsjef for God natt, Oslo, Synne Øverland Knudsen, håper at noen snakker om noe viktig. Med navn som Masha Gessen, Lydia Davis, Thomas Hylland Eriksen, Deborah Levy og Pankaj Mishra på plakaten er det en viss sjanse for at hun får oppfylt ønsket sitt.

b
a

Denne uken bringer godt nytt med seg for de av oss som setter pris på kombinasjonen god litteratur og kaikanter. Litteraturfestivalen God natt, Oslo går nemlig av stabelen fra torsdag til lørdag. Det betyr litteraturfest tre dager til ende «langs kaia, mellom Børsen og danskebåtkaia» (altså på SALT).

Årets utgave er den andre i den korte rekken, men har en imponerende deltakerliste. Blant forfatterne på programmet finner man store internasjonale navn som Masha Gessen, Pankaj Mishra, Lydia Davis og Deborah Levy, i tillegg til litt mindre – men desto norskere – navn som Hanna Stoltenberg, Ingvild Schade og Morten Langeland.

OG JA, en del av programmet foregår inne i en sauna. Hva slags litteraturfestival er God natt, Oslo, sånn bortsett fra det?

– Vi inviterer forfattere vi synes har skrevet bra bøker. Festivalen vil gjerne være både hyggelig og seriøs.

Som om den skal på et jobbintervju! Hvilke forfattere er du mest fornøyd med å fått til årets festival?
– Er ikke fornøyd en litt passiv, middelkulturell holdning til livet? Men jeg gleder meg til å få besøk av Masha Gessen og Pankaj Mishra, som på hvert sitt vis er stemmer som tør å ta noen helt avgjørende, men også vanskelige kamper om øyeblikket vi lever i. Ellers: Lydia Davis utslippsfritt over live-video, Kjartan Fløgstad i saunaen og nachspiel med Vigdis og Line Hjorth.

LES OGSÅ: Hanna Stoltenberg: – Noe av det jeg prøver å utforske er egoisme, også min egen

Blant forfatterne dere har listet opp finner man også den avdøde ungarske forfatteren Ágota Kristóf. Hun skal spilles (?) av Nationaltheaterets Gisken Armand. Hva i ALLE dager innebærer det?
– Kristóf skrev Tvillingenes dagbok. Det er en usannsynlig god roman, som også er Slavoj Žižeks favoritt. Det hadde vært helt rått å invitere henne, men hun er altså borte.

– Jeg tror hun selv har det greit med det, for de siste årene kjedet hun seg og så mest på Derrick. Derfor lot vi Gisken Armand representere henne på scenen i stedet. Men Gisken skal ikke finne på noe, ordene er Kristóf sine.

Døde eller levende: Hele 16 av de 18 forfatterne på programmet er kvinner, men det er ikke utslag av en bevisst utvelgelsespolitikk, visstnok.

– Vi booka program etter bøker, ikke etter hva slags kjønn forfatterne har. Sier som Masha Gessen: «I thought we would have retired the concept of sexual orientation by now and would have made a bigger dent in gender.»

LES OGSÅ: Fra valgbodene: – De fra Rødt sendte en spyttklyse etter oss

God natt, Oslo påstår selv at de har bare ett kriterium for å invitere forfattere: At det er en «følelse av nødvendighet» i det de gjør. Men hva betyr det?

– Kult å få en anledning til å kverulere om semantikk! I Det Norske Akademis Ordbok definerer de nødvendighet som «nød, trang» eller det å «ikke kunne være annerledes». Av og til åpner man en bok, og så er den sånn: Denne er seg selv. Denne har energi. Denne vil noe. Andre ganger åpner man en bok og så er den mest sånn: Dette er et forsøk på å skrive en bok.

Ville du valgt bøker over en nødvendig ting som f.eks. mat, vann, hus, sex?
– Ville nok valgt bøker over en gjeldstynget enebolig.

I 2012 trakk Knudsen seg fra det Spellemannpris-vinnende bandet Team Me etter uenighet rundt det som på den tiden het Statoil-stipendet. I en kronikk i Dagbladet skrev hun: «Valget jeg tok, var inneforstått med at det ikke kom til å gi store ringvirkninger.» Syv år senere er MDG nesten like store som AP i hovedstaden og etter hver klimademonstrasjon er det noen som påstår at det er norgeshistoriens største.

Føler du i noen grad at klimaopprøret anno 2019 er din fortjeneste?
– Nei.

Hvordan forholder årets festival seg til klimaspørsmålet?
– Med angst og selvransakelse!

Dagen derpå-følelse allerede før festivalen er i gang! Hva gleder du deg mest til ved årets festival?
– Liten avstikker på veien til svaret: Det var interessant at du hang deg sånn opp i ordet nødvendighet. Jeg tror jeg skjønner greia. En eller annen matthet over hvordan alle insisterer på at det de gjør er viktig, at alt er «strålende», alle bøker får for eksempel «fantastiske omtaler». Det hadde vært kult om det offentlige ordskiftet ble stilt mer til ansvar for dette, og at flere begynte å sikte på å skape storhet i stedet for å bare bruke store adjektiver.

– Men seriøst, hva skal man gjøre i mellomtiden, liksom? Man må jo bare fortsette å lete etter noe som oppleves viktig, folk med ting å si og vilje til å si det? Man må jo bare prøve på noen greier? Kanskje snakker noen om noe som viser seg å være viktig, kanskje ikke. Jeg gleder meg mest til muligheten for at det kan skje.

LES OGSÅ: Vi dro på litteraturens Norway cup: Litteraturfestivalen på Lillehammer

Hva er det verste med norsk litteraturbransje? Er det noe som irriterer deg i den grad at du får lyst å si som Audun Lindholm, at noe er en «skamplett på den norske litterære institusjonen»?
– Jeg synes i hvert fall det er mye god komedie i litteraturbransjens metafysiske forhold til å være «en god leser». Særlig når det sies med seremoniell høytidelighet, betonte stavelser og et lengselsfullt blikk.

Til sist: hva er det med litteratur-miljøet og sauna?
– Min hypotese er at litteraturfeltet er såpass institusjonalisert at de har sånne ting som «inspirasjonsseminar» eller «kick off-event for ansatte». Da trenger de et akkurat passe stort lokale og en aktivitet man kan knytte kontakt over, gjerne litt sånn «huhæ nå er vi gærne sammen».

God natt, Oslo arrangeres 12-14 september på SALT i Oslo. Festivalpass er tilgjengelig via festivalens hjemmeside