Disse filmene burde du få med deg på BIFF!

Colombiansk gerilja-kaos, koreansk filmmagi og nedbrutte influencere er bare noe av det du kan se på årets BIFF-festival.

SPONSET INNHOLD
b
a

Siden år 2000 har BIFF (Bergen Internasjonale Filmfestival) rukket å bli den største filmfestivalen i Norge. Over 150 filmer i alle sjangre (til og med VR!) fra både inn- og utland vises i løpet av en drøy uke. I en tid hvor strømmegigantene i realiteten har enerett på å velge hvilke filmer vi skal konsumere, fungerer BIFF som en god påminnelse på at de fleste og beste filmene finner man andre steder enn på Netflix. 

MONOS


Spektakulært bra om en gjeng ungdommer som skal passe på et gissel og en melkeku, med musikk av Mica Levi (UNDER THE SKIN). 

I et colombianske fjellandskap møter vi en gjeng ungdommer som omtaler seg selv ved det koselige navnet «Organisasjonen». I starten blir man lullet inn i en falsk trygghet, hvor hele bakteppet minner mistenkelig mye om en form for folkehøgskole. Ungdommer ler, koser seg, fletter håret til hverandre og leker den tradisjonelle colombianske leken: «la oss dræle noe gress på hverandre». Det ser utvilsomt gøy ut. Imidlertid viser det seg fort at dette er snakk om en folkehøgskole fra helvete, i det blod, eksplosjoner, kjettinglenker og full geriljakrig rulles ut over skjermen. Men er det egentlig verre enn når 150 Romerike-elever synger bursdagssangen til deg trestemt på morgensamling? 

I denne intense, Fluenes Herre-inspirerte thrilleren gir regissør Alejandro Landes bånn gass med fengslende historiefortelling i scenisk slående omgivelser. 

JAWLINE – livet som influencer 

Påvirkere påvirker oss alle, men kan påvirkernes påvirkerpress påvirke påvirkernes egen psykiske helse? 

Den sørgelige historien om gutten Austyn Tester som vil bli influencer når han blir stor. I et stort, mørkt rom har han rigget opp sin egen lille influenser-krok, med lysskjermer og webkamera. På veggen har han hengt opp plakater med sitt eget navn. Her skal det faen meg påvirkes. Gutten prøver seg på noen motiverende ord til følgerne sine, men klarer ikke flytte fokuset vekk fra de utrolig triste øynene hans. «What ever you want in life – go gerit!» sier han. Jeg vil at dette vonde hulrommet i brystet blir borte, tenker han. 

Å være sarkastisk og nedlatende mot influencere er kanskje den enkleste satire-øvelsen anno 2019. Jawline gir derimot et informativt og usminket innblikk i livet til denne forhatte gruppen som får stadig større fokus og makt. 

 

GENERAL MAGIC 

1990: En person på gata ler hånlig på spørsmål om han i fremtiden kommer til å ta i bruk en fargerik glasskube til å ringe med. 

På 80-tallet satt de i en kjeller og fiklet litt på DOS sammen. Nå eier de sikkert 80% av alle verdens penger. General Magic – et lite gründerselskap i 90-tallets USA og på mange måter vår tids Da Vinci – designet smarttelefonen lenge før den ble lansert. Det er spennende å møte Silicon Valley-guruene i fødselen. Det gir uten tvil en god følelse å underveis i filmen se naive mennesker fra fortiden snakke om hvordan nåtidens teknologi kommer til å være. Etter hvert introduseres den store twisten når det viser seg at Apple har knabbet designet for å lage sitt eget produkt. «Hva?« tenker man. «Har de som stjeler stjålet igjen?» Dette sjokkerer publikum. 

 

Human Nature 

2019: En person på gata ler hånlig på spørsmål om han i fremtiden kommer til å kode inn raketter på ryggen til sønnen sin.

I Human Nature legges den futuristiske CRISPR-teknologien under lupen – sammen med de etiske spørsmålene som nødvendigvis kommer på slep. De fleste av oss er enige om at det hadde vært nyttig å kunne fjerne kreften for godt. Men ikke alle er enige at man burde ha mulighet til å programmere inn f.eks. giftige horn på babyen sin. Hvor bra menneske burde det egentlig være lov å lage? Human Nature er på et vis motstykket til General Magic. Vi sitter ikke lenger i den komfortable posisjonen hvor man allerede vet utfallet av historien. Hva denne teknologien kommer til å føre til, er det ingen som vet. Dette er en av årets beste dokumentarer, som gir deg alt du vil vite om CRISPR (men ikke våger spørre om). 

 

PARASITT 

Koreansk film på sitt beste 

Koreansk film og mat har noen likhetstrekk: det er ikke så lett å få fatt i hva man blir servert, men man digger det som regel likevel. Årets gullpalmevinner skildrer en fattigfrans som jukser seg til en jobb som engelsklærer i en rikmannsbolig. Filmen sneier innom mange forskjellige sjangere på veien, ettersom vendepunktene sporer handlingen i uventede retninger. Kritikere anerkjenner filmen som et vakkert og samfunnskritisk mesterverk. Fra før av har regissør Bong Joon-Ho markert seg i den internasjonale filmverdenen med filmer som Snowpiercer (2014) og Okja (2017). Parasitt er hans beste film hittil. 

 

HIGH LIFE 

Claire Denis i det ytre rom – med Juliet Binoche og Robert Pattinson

Idet man skulle tro at filmer som Interstellar, Gravity og The Martian hadde dekket behovet for verdensrom-drama for noen tiår fremover, klarer High Life utrolig nok å overbevise om at hesten ikke er helt død enda. Det originale premisset vekker rom-entusiasten i deg på ny – og det selv uten den internasjonale hollywood-stjerna Aksel Hennie på rollelista.

I fremtiden straffer vi kriminelle ved å sette dem på et romskip og sende dem i retning nærmeste sorte hull. Det virker litt overdrevent, men kanskje er det det som skal til for å få kjeltringene til å lære en gang for alle. Robert Pattinson er en av de uheldige på skipet, og må i tillegg ta på seg ansvaret for et lite barn som etter alt å dømme er hans eget. Barnet sier «dada» mens skipet seiler sakte mot den altoppslukende avgrunnen. Tipper du angrer riiimelig på at du var en tjuvradd på Tellus nå, Robert.  

Boblere (og andre filmer verdt å merke seg): 

ACID – En russisk syretripp om skjønnhet, eksistensialistisk angst og menneskelig innsikt.
ADAM – En LHBT+FORVIKLINGSKOMEDIE
GIRAFFE med Lisa Loven Kongsli (TURIST, WONDER WOMAN)
HONEY BOY – Metafilm basert på Shia LaBeoufs manus om sin egen oppvekst, hvor han selv spiller sin egen far
MATTHIAS & MAXIME – Xavier Dolan har endelig laget en god film igjen
THE NIGHTINGALE – En blodig og ambisiøs western om britiske overgrep under koloniseringen av Australia.
PORTRETT AV EN KVINNE I FLAMMER – En av årets beste spillefilmer, fra regissøren av GIRLHOOD, TOMBOY og VANNLILJER
SEARCHING EVA – En intim, stilisert og visuelt slående utforskning av sentrale problemstillinger knyttet til identitet, iscenesettelse og selverkjennelse i det tjueførste århundre.
SEAHORSE  – Et vakkert portrett av en mann som føder barn
THE SOUVENIR – Et plettfritt periodedrama med Honor Swinton Byrne og Tilda Swinton.
A TASTE OF SKY – Kan man gjenskape Nomas suksess i Bolivia?
THIS IS NOT BERLIN – Klubbing i Mexico på 90-tallet
VERSUS – En hybridfilm om en ung mann fra Paris som blir utsatt for blind vold og rømmer på landet.
WATSON – Bildet vi sitter igjen med av Paul Watson fra 90-tallet er ganske annerledes fra hvordan han ville blitt oppfattet i dagens klimakamp.
WHO LET THE DOGS OUT – Aldri har så mange forsøkt å ta æren for en låt så få liker
YOU DESERVE A LOVER – Montages’ favorittfilm.=)

Selv om festivalen allerede er godt i gang, er det altså fremdeles mange godbiter i vente. Alle filmene vises tre ganger i løpet av festivalen.

Programoversikt og trailere til resten av de 150 andre filmene.