En stemme for Obama

Journalist Erik Møller Solheim har skrevet en bok på 384 sider om sin egen deltagelse i Obamas vervekampanje, fra valget av demokratenes kandidat, til den endelige valgnatta 4. november. Med seg har han fotograf Richard Eriksen som har fått 8 sider i midten av boka. Jeg hadde foretrukket 384 sider med bilder og 8 sider med tekst, og dette er ikke fordi bildene gir meg “lyst på mer.”

En stemme for Obama er en repeterende, oppramsende og uinteressant bok om en journalist som beskriver sitt eget “lidenskapelige” forhold til USA i en blanding av dialog og personlige tanker. Språklig og tematisk minner den om Hardy-guttene i sin “Den neste timen har vi kun én ting å gjøre, Richard”-aktige tone. Gjerne med forfatterens punchline til slutt – sikkert morsomt for dem som var der, men kjedelig og plagsomt for oss som må lese om det i ettertid. Alt hverdagslig er liksom magisk og fascinerende: “Hvem hadde trodd at en journalist fra Buskerud skulle kunne se seg selv i en treningsutstyrssalgsmann fra Michigan og omvendt.” Tro det den som kan.

Det er enkelt å se for seg at Solheims prosjekt var en vellykket firesiders reisereportasje i Dagbladet Magasinet da den ble trykket der, særlig med tanke på at Magasinet har en målgruppe på kvinner i 40-åra. (Disse elsker unge, engasjerte menn.) Store bilder og få ord kler trolig denne “enestående innsidehistorien” bedre. I hvert fall slik den er fortalt her. Språklig lider den under en rekke fraser og klisjeer, og minner på sitt verste om tabloid sportsjournalistikk. Dette er et eksempel på en setning jeg reagerte på: “Og jeg må bare si at det høres helt forferdelig ut.” Dette er et annet eksempel: “Det får da være måte på.”

Resultatet er en bok som er håpløst lang og veldig dårlig skrevet. Derfor ender anmelderen opp som en slags ’representant for Janteloven’ eller noe sånt – trolig en som passer inn i Solheims bilde av sneversynte og ironiske nordmenn som ikke tør å ta innover seg change we can believe in. Som det står på bokomslaget: “Han viser oss en generasjon i konflikt med seg selv og et folk som trenger noe å tro på.” Jeg trenger noe annet.