Anmeldelse: Kurt blir grusom

Nei her er det bare å gi seg endeover altså. Kurt er skikkelig grusom, og filmen er en skikkeliggodtepåsa. Erlend Loe kan kanskje anklages for å halegitimert den avpolitiserte nittitalsnaivismen, ja sågar åha idealisert den, men han kan altså ikke anklages for åskrive dårlige barnebøker.

Kurt er gift med Anne-Lise som erarkitekt. Han har tre unger (Bud, Bruse-Kurt og Tykke Helena), ogjobber nede på havna. Kurt er ram med gaffeltruck, men nårviktige doktor Petter flytter inn i nabohuset, med svømmebassengog personsøker og det ene med det andre, ja da blir truckenliksom så stusselig for Kurt. En historie om klasse og statusmed andre ord, litt søttitalls nesten, men der f eks Labbetussvar lusen barnemoral i pedagogisk riktige jordfarger (innerst inne eralle veldig greie, og det er topp), er Kurt blir grusom vettug ogkalibrert barnemoral (innerst inne er alle opptatt av seg selv, ogdet er kanskje ikke så topp), i befriende munnrapp stil.

Når Loe skrev Kurt-bøkenesamarbeidet han som han ofte gjør med sin venn Kim multitalent-med-grace-og-pen- er-han-også-Hiortøy, somskal ha sin del av æren: Filmens visuelle utforming er avledetmer eller mindre direkte fra Hiortøys univers, og mange vilnok kunne ha glede av filmen ene og alene som en 3D-versjon avtegningene hans. Animasjonsselskapet Qvisten har for øvriggjort et tegnefilmarbeid helt på nivå med gammel-Disney:Sammen med regissør Rasmus Sivertsen lar de musikk og stemmerblåse liv i bøkenes spinnville karakter, og alt svingersamme vei i reineste gesamtkunst-stil.

En film for store og for småaltså – på klassisk manér. Lån et par ungerog skuff ned på nærmeste kino, så blir du like ogpopulær som norsk animasjonsfilm er i ferd med å bli iinn og utland. Grei og populær blir du, som den grusommestatsministeren blir det, i populære Kurt blir grusom.

Premieredato 31. oktober