«En klarere kinoanbefaling er det ikke mulig å komme med»

Det finnes mange vakre filmer, men sjelden kommer det en med så hakeslepp-utløsende, visuell skjønnhet som The Assassin.

6Periodefortellingen i The Assassin artikuleres for det meste gjennom maleriske tablåer, som like fullt handler om filmskaping – ikke gjengivelse av billedkunst.

I de stille omgivelsene beveger hovedpersonen Nie Yinniang (Qu Shu) seg lynraskt; hun er en effektiv snikmorder, trent for å drepe korrupte embetsmenn i 800-tallets Kina. Skorpelagte sår fra fortiden klør når Yinniang utkommanderes for å drepe Lord Tian Ji’an (Chang Chen); han er hennes fetter og var mannen hun skulle gifte seg med, før hun forsvant for 13 år siden. Detaljene er forvirrende, men de undertrykte minnene er enkle å absorbere. Fra en opparbeidet distanse trenger følelsene seg frem.

Regissør Hou Hsiao-Hsiens sirlige dybdekomposisjoner og bruk av naturlig lys skaper en romfølelse i hvert bilde som virker hypnotiserende. Stearinets flammer blafrer rolig i de lange tagningene innendørs – der konfrontasjonene plutselig kan oppstå. Kampsekvensene i The Assassin er flott koreografert, men radikalt annerledes enn hva man har sett tidligere i wuxia-sjangeren. Til tross for et par magiske elementer iscenesetter Ho de intime oppgjørene realistisk, som i kontrast utspiller seg gjennom akutte klipp.

The Assassin er basert på en gammel martial arts-novelle, og finner sted under Tang-dynastiet. Med tanke på filmens billedsterke kvaliteter er det interessant at Hou har brukt nettopp malerier i forarbeidet, for å oppnå en så historisk korrekt visualitet som mulig. Periodeestetikken kommer særlig til sin rett i interiøret, der hvert møbel og hver gardin fylles med en isolert verdi i de vakre motivene.

Som visuell opplevelse er The Assassin enestående, skutt på 35mm-film som kommer til sin rett på stort lerret. En klarere kinoanbefaling er det ikke mulig å komme med.

Sveinung Wålengen

Premiere 29. januar