Harry Potter og halvblodsprinsen

1, 2, 3, 4, 5 Potterfilmer. Høy,varierende kvalitet, stadig bedre animasjon, mørkere gjerninger, merkompliserte plott, tyngre trylleformularer. Sjette i rekka tar en kort pust ibakken før finalen. Og likevel har det aldri vært mer overskudd enn nå. Makan!

Mens de foregående kapitlenesatte seg fore å være selvstendige eventyr, prøver ikke Harry Potter og Halvblodsprinsen å være stort mer enn transport.Dramaturgien er småkupert, nesten jevn og plassen overlates til hverdagsmagien. Bort med kontinuerligaction – alt det kommer i neste omgang. Isteden er det tid for å tenke littover skjønnheten i Potterland før ondskapen kanskje skal ete alt – både for ossog de som bor der. Slik får scenografien mer spilletid som hendelse i seg selv: kakepynten skøyter bortetterglasuren, leker leker med seg selv i lekebutikken og professor Humlesnurr morerseg med å tryllerydde andres rot.

Endelig er det duket for en nyslags magi. Love. Til tider voldsomt amorøs, nesten i overkant opptatt av å siat også tryllebarn har hormoner som folk flest, kommer Harry, Ron og Hermineganske godt ut av alle strabasene. Skuespillet er kanskje ikke like opplagt somintrigene, men det kler filmen med voksevondt i dobbelt forstand: det er ikkelett å være trollmannsknopp, og ikke er det greit å være barneskuespillerheller. Heldigvis finnes det et stjernelag av lærere til å støtte seg på og nårnest siste film om Harry Potter går som et flott damplokomotiv på vei motendestasjonen, er det kanskje aller mest på grunn av dem.