Killer Elite

Publisert 3. November 2011

“Husk at vi ikke er SAS offiserer lengre. Nåer vi businessmen og bankmenn, og det er derfor de kaller oss The Feathermen.Vi er forsiktige. Du er også ex-SAS.”

Dårlig dialog som dette antyder en uerfarenmanusforfatter som ikke vet annet enn å skrive klamme introduksjonsreplikkersom forteller akkurat hvem karakterer er, og hva de vil. Dette er Matt Sherringsførste langfilmmanus og å sitte gjennom hans makkverk er som å la entattoveringslærling merke deg for livet, uten avslag i prisen.

Fet skrift advarer først om en “Verden er ikaos” før Statham leker leiemorder, med De Niro som makker og Owen som rival.Han finner en blodig unge i en bil og legger håndvåpenet på hylla, men da DeNiro blir tatt til fange av en arabisk sjeik plukker han opp pistolen igjen.Han blir lurt til å kverke noen briter, mens en gjeng gamle karer snakker omdet i et mørkt rom.

Når de ikke er pinlig overforklarende, bestårreplikkene gjerne av gamle klisjeer som: “Bare fordi du er paranoid, betyr ikkedet at de ikke er etter deg”. Filmen forsøker å lure oss til å tro at en fyr imotorsykkelhjelm er Statham, og vil at vi skal bli triste når han blir skutt.Dessverre er det så åpenlyst ikke ham, at det er flaut.

Ristende kamera prøver å piffe opp tammeslossescener. “Basert på sanne hendelser”-stempelet hjelper ikke, daforfatteren av boka det er basert på selv har innrømmet at alt bare eroppspinn. Filmen har fet lyd og det er litt morsomt å se en loff bli brukt somlyddemper, men det er alt positivt som er å si. At enstraight-to-video-Steven-Segal-strabase som dette i det hele tatt blir satt opppå kino, er en fornærmelse mot et betalende kinopublikum.