Maleficent er Disneys beste på årevis

Skyhøye kinnben og sørafrikansk aksent i potensiell Disney-klassiker

Når Disney nå har overført sin klassiker fra 1959 fra den tegnede verden til en film med virkelige skuespillere, er det selvsagt med en viss fallhøyde, selv om Tornerose etter min mening alltid har vært den mest sjelløse av Disney-prinsessene. Denne gangen er derimot fokuset satt på Maleficent (Angelina Jolie), som tittelen tilsier. Første gang vi møter henne er hun en ultrasympatisk og rettferdig liten fe med lange vinger og horn. Hun bor i et land hvor det hersker fred og fordragelighet, og beboerne består av alt fra levende trær til små, blå sumptroll. I naboriket hvor menneskene bor, regjerer derimot en despotisk konge, og stemningen er generelt ræva. En dag dukker menneskegutten Stefan opp i det magiske og fredelige landet, og et usannsynlig vennskap (og etter hvert kjærlighetsforhold) oppstår.

Når vi møter duoen igjen har det gått en hel del år, og Stefan har inntatt skikkelsen til skuespiller Sharlto Copley. At sørafrikaneren som ser ut som en klonet Harry Dean Stanton i sin ungdom skal være hyggelig, virker lite sannsynlig, og tvilen blir bekreftet idet han hugger vingene av en sovende Maleficent for å bli konge i menneskeriket. Dette knuser selvsagt den nå vingeløse feen, som fort blir til den onde og hevntørstige heksen vi kjenner fra eventyret. Videre får den nye kongen en datter, Aurora, og den hevntørstige Maleficent kommer til slottet for å hevne hans svik og sine avkappede vinger. Hevnen er den velkjente Tornerose-forbannelsen.

Før innspillingen ble visstnok skuespillerne håndplukket for å ligne mest mulig på tegnefilmkarakterene, men Copley ligner ikke allverden på sin tegnede forgjenger i rollen som kong Stefan. Angelina Jolie skal ha skryt for tittelrollen. Hun demonstrerer at hun har et vidt spekter, og fremstiller Maleficent som et helt menneske – eller hel fe, om du vil. Også Copley overbeviser som den usympatiske og stakkarslige kong Stefan, og Elle Fanning er akkurat passe sukkersøt som Aurora. Et lite minus kan tilskrives Sam Riley i en litt tafatt birolle som forhekset ravn.

Til tross for en irriterende trio med feer (med Imelda Staunton i spissen), Angelina Jolies til alt overmål dataanimerte kinnben, og en blodfattig prins, er Maleficent en storslagen film. Akkurat passe mørk, og kanskje det beste Disney har gjort siden det første kapittelet i Pirates of the Caribbean-franchisen.

Jon Sæter

Premiere: 30. mai