Nei, Baumbach er ikke den nye Woody Allen

Noah Baumbachs «While We’re Young» er utdatert livsvisdom for hjemmesittere med ti år gamle romantiske ideer om Brooklyn.

La meg for en gangs skyld bruke en annen regissør for å forklare hva som er galt med While We’re Young. Den regissøren Noah Baumbach dessverre har blitt sammenlignet med fordi det handler om voksnes menneskers voksesmerter, oppskrudde relasjonelle komplikasjoner og det kreative mannlige egoets forsøk på å kontrollere verden, det vil si New York. Et par anmeldere har snakket om de positive likhetene, nå skal vi snakke om de negative forskjellene. Nei, Baumbach er ikke den nye Woody Allen.

I likhet med Allens filmer har While We’re Young en kortvokst og angstbitersk kunstner i hovedrollen. Josh (Stiller) er dokumentarfilmskaper, mens kona Cornelia (Watts) er produsent i samme sjanger. Og nei, Josh har ingen ny film ferdig, de har ikke barn, og ja, de har prøvd. Men så åpner himmelens sluser seg, og inn i livet trer Joshs unge fan Jamie (Driver). Og skulle du ha sett, han lager også dokumentarer! Og kona Darby (Seyfried) lager hva? Organisk iskrem! Og hvor bor de? På et industriloft i Brooklyn! Og vil de ikke komme og henge? Og vil ikke Josh co-regissere Jamies film om facebook og IRL?! Og er det ikke deilig å være unge igjen og unngå plikthenging med bestevenner og babyer? JOOO!!! Eller vent… Og mens det eldre paret kaver seg ut av de unges bakholdsangrep, har Jamie snart brukt parets kontakter til å karre seg opp og frem, mens Josh selv blir stående like uforløst med sine gammeldagse kvaler. Ja, for teit og brutal er samtiden, sier Baumbach, og så STOR er forskjellen mellom generasjon X og generasjon Z: X er akterutseilte, sannhetssøkende nølere, mens Z er skruppelløse opportunister. Omtrent så anmassende, gammelmodig og lite sofistikert er plottet og tonen i While We’re Young.

7G5A3393.CR2

Motsatt av Allens New York-inneforståtte, men allmennmenneskelige intelligentsia-portrett fra 1970- og 80-tallet, har Baumbachs Brooklyn blitt et merkelig datert semi-selvironisk hipsterportrett: Josh/Stiller har ikke Allens komplekse nevroser og reflekterte bunnlinje, Cornelia er ingen Annie Hall, og romansen dem imellom er blottet for Allens keitete alvor og lune hummer-absurdisme. På den andre siden av generasjonskløften er Darby/Seyfried tam, mens Adam Driver lener seg tungt på Girls: få minneverdige replikker og desto flere utstuderte namaste-hender løftet til brystet for å vise falsk respekt for de eldre og «klokere». «Vittige» sleivspark til (hipster-) yogabevegelsen iscenesatt mot det hippe parets «idiosynkratiske» industriloft innredet med VHS-spiller, høne i bur og en «eklektisk» miks av LP-plater.

While We’re Young er utdatert livsvisdom for hjemmesittere med ti år gamle romantiske ideer om Brooklyn. Inderlig umorsomt og uintelligent fra en stemme hyllet for å snakke vår generasjons sak. Stakkars oss.

Premiere 8. mai

while we're young