Team America: World Police

Fuck Yeah! Den nye filmen til Matt Stone og Trey Parker, best kjent for South Park, er kanskje ikke like morsom som man kunne forvente, men hallo, dette er det sjukeste som har blitt vist på kino på lange tider. Har du sett traileren? “Alec Baldwin, Susan Sarandon, Sean Penn, Matt Damon, Michael Moore, George W Bush and  Kim Jong Il will all HATE THIS MOVIE!” He he. Dette er filmen om Team America, en antiterroristgruppe bestående av seks såpeglatte, all-amercian som farter verden rundt og slåss mot terrorister. Det er en dukkefilm, med trådene godt synlig. Det er sant! Vi møter Broadway-skuespilleren Gary, en figur som er tydelig inspirert av multitalentet David Hasselhof, idet han blir vervet til å bli med i teamet. Han må bruke sine spesielle ferdigheter innen skuespillerfaget i kampen mot global terrorisme, han blir presset til å suge sjefen og, viktigst av alt, han blir forelsket. Dette er jo satire, og ingen skal være i tvil om at amerikansk utenrikspolitikk er skumle greier etter å ha sett denne filmen. Likevel ligger hjertet hos teamet, det er her alle de menneskelige tingene ligger, og selv om det går overalle støvelskaft, bryr vi oss litt om dem likevel.

Stone og Parker sparker som vanlig til både høyre og venstre, og denne gang faktisk mer til venstre enn til høyre. De som kommer aller dårligst ut av det er nemlig hollywoodskuespillerne som har engasjert seg mot krigen i Irak og presidentvalget. Matt Damon blir redusert til en siklende idiot. Det er nok å le av, ikke misforstå, men ikke alle vitsene siter som de skal. Det gjøres for mange poenger av at dukkene beveger seg klossete, og at det er så vrient å lage dukkefilm at de driter i å gjøre det skikkelig, og spiller på at det er helt ræva istedenfor. Her er filmen på sitt dårligste og mest unnskyldende. Musikken derimot, er en ren oppvisning i vinnerlykke.

Som sagt helt sjukt. Dette handler jo strengt tatt om ting som angår oss alle, og det gjør dette til en usannsynlig frekk film. Ond humor for gode mennesker.