Total Recall

Tiden er kommet for å ramponere minnet om Paul Verhoevensikoniske sci-fi kitchklassikere. Nyinnspillinger av både Robocop og Starship Troopers erpå vei, men først i rekken er det altså TotalRecall som får en overhaling. Hypotetisk sett kunne det være rom for ennytolkning, da fans av forfatteren Philip K. Dick vet at nittitallsfilmen ikkehadde så mye til felles med historien den skulle være basert på.

Denne versjonen har likevel tatt seg nye kunstneriske friheterog ligger ikke en laserstråle nærmere romanen. Isteden stjeles ideer fra blantannet Minority Report, Star Wars og Cube, blandet med visse nikk mot Verhoevens versjon (hora med trepupper er tilbake =)). Det ender opp som en standardisert blockbusterpakke med uengasjerendekarakterer og en banal historie som nesten ber om at du skal hoppe av lasset.

Det gjør imidlertid ikke såå mye, for blantinspirasjonskildene låner filmen mest av BladeRunner. Proppfull av paraplyer, neonskilt og lenseflares, gir de utpregedekulissene et kjært gjensyn med universet til tidenes beste sci-fi. Det er opplagtgjort med overlegg og visuelt sett er store deler av filmene så like at Vangelis-låterer det eneste som mangler for å fullbyrde den mørke melankolien.

Musklene til Schwarzenegger var legendarisk feilcasta ioriginalen, og øyenbryna til Colin Farrell passer faktisk bedre til åfremstille det kjedelige A4-mennesket som hovedkarakteren opprinnelig skal være.Breaking Bad har gjort at jeg alltidsmiler av å se Bryan Cranston på lerretet, men her kastes talentet bort på å skisseomrisset av en tam tegneserieskurk. Jessica Biel er like karakterløs og forglemmeligsom vanlig, mens Kate Beckinsale sparker alvorlig rumpe. Hun fyller de høyehelene til Sharon Stone utmerket, med et dødelig sexappeal som gjør henne til filmenssanne stjerne.