Transformers: Age of Extinction er mer av det samme

Kan vi snakke om noe annet i stedet?

I Tokyo finnes et akvarium som har utviklet en GPS-app for å hjelpe besøkende finne veien gjennom byen og frem til akvariet. Appen aktiverer kameraet på mobiltelefonen og kopierer inn data-animerte pingviner som følger deg til rett sted. Ved å benytte seg av bevegelsesopptak av akvariets pingviner, kan GPS-ens data-animerte motstykker vogge seg bortover gaten i en troverdig etterligning av det markedsføringskampanjen så entusiastisk kaller “genuine penguin movement!”.

Hvorfor skriver jeg dette? Se for deg at ressursene som har gått med på å produsere denne nye Transformers-filmen i stedet var brukt på å videreutvikle en slik pingvin-GPS – som ikke begrenset seg til Tokyo og én enkelt destinasjon. Du kunne blitt veiledet av pingviner til hvor enn du måtte ønske – det være en bortgjemt del av din hjemby eller verdens store vidundere. Følg pingviner bortover den kinesiske mur! Pingviner i ørkenen!

Dette kunne vært en realitet – om verden visste å prioritere. I stedet har vi Age of Extinction, det nyeste produktet til populærkulturens fremste pådriver for amerikansk eksepsjonalisme – Michael Bay. Også de som likte de foregående Transformers-filmene vil muligens se på denne som skuffende langtekkelig – det er lange perioder uten action. Til å begynne med kunne man tro filmen ville spille på flere strenger enn CGI, men historien er like full av hull, karakterene like én-dimensjonale, som i de tidligere filmene.

Det introduseres en ny type autobots som transformerer seg på en ganske så fiffig måte, men i stedet for å utnytte dette til å gjøre action-sekvensene mer originale og medrivende, transformerer de seg stort sett til de samme gamle formene kun for å skyte og denge løs på hverandre på uforståelig lite kreativt vis.

Den selv-parodiske spillestilen til John Turturro og Frances McDormand er et savn – med unntak av en liten kommentar om masse-produserte oppfølgere i begynnelsen av filmen fremstår Age of Extinction nesten selvhøytidelig i sin humørløshet. Med et slikt premiss hadde litt glimt i øyet vært kjærkomment. Når filmens eneste styrke – CGI-basert action – følger opptrådde stier i stedet for å utnytte mulighetene filmen åpner opp for seg selv, da er det ikke mye grunn til å ta turen på kino.

Premiere 11. juli

Transformers-Age of Extinction