Vi har sett Detektiv Downs

Robert Bogerud (Svein André Hofsø Myhre) er detektiven uten oppdrag. Ikke så rart: tilhodsplassen er Marihøna, et bofelleskap for mennesker med downs syndrom. Helt til han en dag blir kontaktet av Rita (Liv Bernhoft Osa). Rita trenger hjelp til finne ektemannen, Olav Stjernen (Sven Nordin), som formodentlig har blitt kidnappet. Bogerud tar oppdraget på strak arm, men begynner etter en kort stund å ane ugler i mosen.

Sett fra et rent menneskelig perspektiv er Detektiv Downs et interessant produkt. Å plassere en mann med downs syndrom i hovedrollen er innovativt og dristig. Som film er den så som så. Myhre gjør en ok rolle som hovedrolleinnehaver og scorer mange poeng på sjarme og sentimentalitet. Underholdningsverdien er til tider stor og mange vil nok smile av detektivens smarte kommentarer.

Uheldigvis holder ikke sjarme og smarte kommentarer til en hel film, kanskje heller til en lang episode barne-TV.

Historien er rotete og absurd, uten interessante vendinger og twister. Oppdraget til Robert blir med tiden meningsløst og glir etter hvert over i en endeløs tirade med vissvass, der karakterene løper etter hverandre som i en Charlie Chaplin-film. Slapstick-humoren får dominere og det hjelper lite at regissør Bård Breien har skapt et univers lik det man kjenner fra spenningsfilmer à la Chinatown (Polanski, 1974). Kamerarbeid, musikk og mise en scène er flott sydd sammen, men manuset skinner ikke i glansen fra gavepapiret.

Skuespillerne lider under dette. Rundt seg har Myhre anerkjente navn som Liv Bernhoft Osa, Nils Jørgen Kaalstad, Ida Elise Broch og Sven Nordin. Karakterutviklingen i filmen er lik null og det repetative manuset virker å påvirke samtlige negativt. Prestasjonene er karikerte og teatralske, men lite troverdige. Skuespillerne virker motløse, usikre på hva som venter dem rundt neste sving. Untertegnede slet med å relatere til mye av det som utartet seg på skjermen. Et stødigere manus hadde styrket filmen kraftig. Noe er gøy, men helhetlig sett er Detektiv Downs platt og uengasjert.

Martin T. Johannessen

Premiere 25. oktober