Sundfør født på ny

Publisert 19. Februar 2010

Sentrum Scene var fylt til randen, både av folk og spenning, da Susanne Sundfør skulle showcase sitt nye materiale i går natt. Ryktene gikk på forhånd om at hun hadde mistet stemmen, men at hun skulle prøve å gjennomføre konserten uansett. De ryktene drepte hun kjapt.

Fra første låt beviste Sundfør nok en gang at det nettopp er i stemmen hennes virkelige særegenhet ligger. Det er stemmen som hever henne ett hakk over de fleste artister, noe den også gjorde i går. Og på tross av et enormt forventningspress og større instrumentering enn tidligere satt også musikken som ett skudd. Det gjorde dessverre ikke lyden, og i starten slet lydmannen med noe feeding og skurr. Det er kanskje ikke så rart når man skal rigge opp et band bestående av trommer, stryk, piano, elektronikk, marimba, bass og bassklarinett på svært kort tid, men det er jo trist at by:Larms tette program får slike følger.

Det som er uansett er mest imponerende er hvor godt det nye The Brothel-materialet satt. Bandet kan ikke ha hatt alt for lang tid til å øve det inn, men til tross for det er de 100 ganger tightere enn de fleste andre band her på by:Larm. I tillegg er det nye materialet virkelig alt det gamle ikke var. Med en tidvis enerverende kraftig innflytelse fra Jagas Lars Horntvedt har Sundfør tatt steget fra uskyldig piano-pop til et lydbilde som er massiv, komplekst, preget av elektronikk og kraftig rytmisk driv med klare progga tendenser. Men gjengen på scenen er heldigvis så proffe at det massive lydbildet faktisk funker. Særlig når lydmannen får satt lyden bedre fra andre halvdel av konserten og utover.

På grunn av det tette programmet får artistene på by:Larm kun spille en halvtime hver, noe som både har sine ups and downs. Selvfølgelig hadde det vært mer stas å se Sundfør fullføre en lengre konsert, men det ser også ut som om tidsbegrensningen gjør at mange artister gir alt den lille halvtimen de får hode på. Den følelsen tror jeg de fleste satt igjen med etter Sundførs “debut” i går. Konserten kan beskrives som lite annet enn en seiersgang. Det er bare å glede seg til 15. mars, når hele The Brothel-albumet slippes.