Mardou & Dean: – Lykkes bedre enn samtlige av sine norske kolleger

NATT&DAGs anmelder om Mardou & Deans høstkolleksjon 2014.

b
a

Den norske designerduoen Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors bak klesmerket Mardou & Dean viste torsdag kveld sin kolleksjon for høst 2014. I en stappfull kanonhall på Løren fikk de snaut 700 oppmøtte se klær typisk det syv år gamle merket: jeans på jeans, skinnplagg og mye hud.

Mardou & Dean åpnet med visesang i kjent Oslo-stil – jeg har knapt vært på en visning de siste seks-syv årene uten innslag av sang, dans, dikt eller øvrig ‘kunstform’, et særnorsk fenomen som oftere enn ikke tar fokus fra klærne. Kanskje snakk om en underliggende usikkerhet om hvorvidt klærne egentlig er nok? Uansett.

Mardou & Dean har levert sin hittil sterkeste kolleksjon, med et mer luksuriøst uttrykk enn tidligere. Cashmere, metalliske farger og utsmykninger står i fin kontrast til jersey og denim. Det er utfordrende å gjøre fin målsøm med vattert skinn, men de overdimensjonerte skinnjakkene er kolleksjonens desidert sterkeste kort.

Merket har klart å bygge opp en signaturstil og en slags troverdighet få merker har lykkes med i Norge. For designere er det en hårfin balanse mellom gjenkjennelighet og nyskapning, og etter den siste modellen hadde snudd satt jeg igjen med en sterk følelse av Deja Vu – både til parets tidligere høstkolleksjon, men også til eldre Isabel Marant og Alexander Wang. Spesielt de utsmykkede jeansjakkene og volangskjørtene kunne like gjerne vært uproduserte samples fra H&Ms Marant-kolleksjon som M&D.

Duoen uttaler til VG at de sikter seg inn på en omsetning rundt 25 millioner for 2014, en seks-dobling fra 2012, og at dette er klær laget for salg er tydelig. Patrik og Ingrid har lykkes relativt fint med balansen mellom showpieces og basisplagg, men enkelte odde detaljer på basisplaggene kunne med hell vært kuttet. Alt i alt har paret gjort den desidert proffeste visningen så langt under Oslos moteuke. Den utfordrende beliggenheten på Løren ble reddet av egne busser, og et bra og proft crew fikset seating, drinker og inngang feilfritt. Castingen av modellene var også på høyde med internasjonal standard.

Mardou & Dean lykkes bedre enn mange av sine norske kolleger, og viser at det er fullt mulig å produsere levedyktig design i lille mote-Norge. Klesbransjen er først og fremst en industri, og sett helhetlig er Patrik og Ingrid foregangsfigurer innen profesjonalitet, PR og produksjon. At kolleksjonen ikke oppleves nytenkende eller designmessig banebrytende er egentlig ikke så farlig, for det er tross alt ikke det Mardou & Dean vil være.