Anmeldelse: Fjorden Baby! – «Oh Yeah»

Pur pop for nåfolk!

Når Fjorden baby! nå er tilbake med sin fjerde fullengder kan vi alle begynne å snakke høyt om det vi har vist en stund: Fjorden baby! er et av de absolutt beste og stødige bandene vårt (musikkhistorisk ganske kjipe) land har fostret. Når deres fjerde fullengder nå treffer hyllene har de nok en gang levert skyhøyt, og sementerer virkelig at Fjorden er til å stole på.

Oh Yeah er Fjorden i stor grad tilbake der de slapp på Fjordkloden. Det er popen som står i fokus, om mulig enda litt mer enn sist. Rytmeseksjonen groover som den alltid har gjort: Nam Phuong Nguyens synth spruter glitrende neon og gitarist Jan Henning Buen legger en swagger over hele linja. Vokalist Sturle Kvilekvals arrogante anglofile pop-lingo og nydelig melodiske fraseringer skinner sterkere enn noen gang, og får meg til å tvile på om det er noe norskt igjen i mannen, da sett bort fra hans svært gode lyriske egenskaper.

Selv om Fjorden er desto mer pop tør de ta større sjanser denne gangen, det er kanskje derfor de føles enda litt mer pop. De tør å smake litt på det som var så pirrende første gang vi hørte dem. Den rabiate og hysteriske brytningstrangen og det voldsomme som lå som en trykkoker under den litt vindskeive popen er tilbake til fordel for det litt trygge ved Fjordkloden. Bare hør på big beat-elementene i «Slangetemmer» gjestet av Store P, som på ingen måte gjør låten noe mindre catchy, bare til et uhyre av en låt, og til pop for nå! Også platas andre låt ut «Flashback» er en sterk påminner om hvor Fjorden kommer fra. Man hører tydelig inspirasjon fra deres gamle favoritter The Aller Værste! og Elektrisk Regn.

Om Bergen ikke ligger nærmest England rent geografisk har det alltid gjort det musikalsk, noe heller ikke Fjorden har lagt skjul på. Og på Oh Yeah sine første 100 sekunder får vi Fjordens take på Billy Bragg, og det fortsetter med Andy Partridges skrudde pop, Madchester, samt noe Creation! her og der. Dette er en reinspekka popplate som tør å å gå den lille ekstra distansen, og som gjør Fjorden baby! til et band som lager musikk som man umulig kan definere som noe annet en musikk for akkurat nå.

Tittel: Oh Yeah

• Artist: Fjorden Baby!