Grimes’ nye album er 10 av fuckings 10

Grimes har skrevet og laget og produsert og ordna og styra et nytt album. Og det er 10 av fuckings 10.

Grimes, eller Claire Boucher som hun egentlig heter, er tilbake. Alle later til å ha likt hennes forrige album, Visions (2012). I fjor var visst nok det nye albumet på vei, men så skal hun ha droppet hele greia da fansen ble sinna i møtet med den veldig glatte og radiovennlige «Go». Har Grimes solgt ut nå? spurte mange, tilsynelatende uten å innse hvor håpløst utdatert denne forståelsen er i 2015, der skamløs sjangerblanding har erstattet gamle «regler» i populærmusikken.

Grimes er formerly known as indierockens svar på R&B-ens FKA Twigs: Den unge kvinnen som gjør sin helt egne, rare, men samtidig fengende, engasjerende, utfordrende og frigjørende greie. Hun lager popmusikk som er rar, men aldri helt ute. Det er pop, men det er 100% på Grimes’ egne premisser.

«REALiTi» ble sluppet som demo tidligere i år, noe ingen kunne skjønne, da «demoen» hørtes perfekt ut i seg selv. Det var liksom vanskelig å se for seg at den kunne bli bedre. Men det kunne den, gitt. Alt som er bra med demoen er bare forsterket og tydeliggjort – ikke minst vokalen.

Det er mulig betegnelsen «overprodusert» passer i noen sammenhenger, men ikke her. Art Angels er et helt ekstremt bra produsert album. Det er imponerende, av flere grunner. En av dem er at Grimes har gjort det helt på egen hånd. En annen grunn: Hvor avansert det er – når hennes forrige album i sin helhet ble laget på Garageband (det gratis musikkprogrammet som følger med alle macer). Der Visions var dominert av en distinkt synthlyd, er mangfoldet av lyder på Art Angels slående. I det ene øyeblikket er det britpop-gitar (som på «Artangels»), i det neste høres det ut som t.A.T.u., som på fantastiske «Flesh Without Blood». Og så er det plutselig strykere og Disney-vibber. På den lystige avslutningen høres hun ut som Annie. Bredden og variasjonen i inspirasjonskilder og hvordan de brukes er slående. Det slår meg rett og slett litt ut. Det er så bra, dette.

Det mest bemerkelsesverdige her er imidlertid vokalen. Der Grimes tidligere har mumlet og gjemt bort stemmen, er den nå helt foran, klar og tydelig. Og den høres så vanvittig bra ut. Den høres hele tiden ut som den er manipulert litt lysere enn hun egentlig synger, som man kanskje kunne tenkt at fort ble irriterende, men i som i stedet bare fremhever kvalitetene. Hun har en nydelig stemme, som gir assosiasjoner både til country og R&B.

Det er 14 sanger her. Alle er bra.

Tittel: Art Angels

• Artist: Grimes